بسم الله الرحمن الرحيم

طرح درس روزانه                                                                                                            شماره .......

 

 

نام درس  فارسي         عنوان درس ايران    كلاس اول           تاريخ

نام مدرسه.........         مدت تدريس   45 دقيقه          تعداد دانش آموزان.....    نام معلم .................

اهداف كلي

آشنايي دانش آموزان با کشور ایران

تقویت مهارت های زبان آموزی

تدریس نشانه ی جدید ( اﻳ  ﻳ ی ای)

 

اهداف جزيي

1- آشنايي دانش آموزان با صدا ونشانه ی

2- تقویت مهارت گوش دادن وسخن گفتن

3- تشخیص صدای ( اﻳ ) اول ،( ﻳ ) وسط  ، (ی )آخر کلمه ( ای) آخرتنها

4 – توانایی خواندن ونوشتن کلمات یا حروف خوانده شده

5 – احساس علاقه به ایران وایرانی بودن

اهداف رفتاري

1 - با تفکر در آ فرینش این نعمت خداوند به وجود خالق هستی پی می برد

2 - چند کلمه با نشانه های درس بیان کند.

3 - به آوای خوش طبیعت زیبای ایران  با دقت گوش کند

4 - بتواند واژه های جدید با نشانه های جدید تولید کند.

5 - در حفظ و سپاس نعمت های خداوند احساس مسئولیت نماید.

 

مواد و وسايل آموزشي: كارت گروه بندي (پازل)، كتاب درسي ، CD   آموزشي ، سیستم هوشمند ، تصاوير مناظر دیدنی ایران ،نمایش فیلم درمورد کشور وجاهای مختلف ایران ، گچ ،خمیر بازی ، جایزه

 

زمان

روش هاي تدريس: مشاركتي همياري ، نمايش خلاق ، قصه گويي ، بارش مغزي ، پرسش و پاسخ ، ايفاي نقش ،  الگوي دريافت مفهوم

 

 

دعاي شروع ، سلام و احوال پرسي حضور وغياب: سلام واحوالپرسي ، حضور وغياب دانش آموزان ، دعاي شروع كلاس و خواندن پيام قرآني هفته

گره بندي: استفاده از كارت به صورت تصادفي   دانش آموزان را به كمك پارل گروه بندي مي كنيم . پشت هرتصوير از رنگ هاي مختلف استفاده كرده كه دانش آموزان با توجه به رنگ پشت هر كارت سريع تر هم گروه هاي خود را پيدا كرده و پازل خود را به كمك هم گروه هاي خود مي چينند و نام گروه خود را با توجه به تصوير درست شده انتخاب مي كنند و بعد از مشورت در گروه درباره ي عكس به دست آمده صحبت مي كنند به اين صورت 7گروه 5 نفره به شرح زير:

1 – پازل تصوير امین         2 –پارل تصوير نقشه ایران     3 – پازل تصوير کودکان ایرانی                            

4 –پازل تصويرپرچم ایران   5 –پازل کارت رنگ سفید    6 – پازل کارت رنگ سرمه ای                         7- پازل کارت رنگ آبی                       

 

 

 

 ۲دقیقه

 

۳دقیقه

رسيدگي به تكاليف:دراين مرحله تكاليف قبلي دانش آموزان بررسي شده و مورد تشويق قرار مي گيرند.

 

 ۲دقیقه

ارزشيابي تشخيصي: دانش آموزان بايد قبل از يادگيري درس جديد ،پيش نياز هاي مربوط به آن را آموخته باشند تا بتوانند اندوخته هاي قبلي ومفاهيم جديد ارتباط برقرار كنند معلم دانش آموزان را براي درك وفهم مطالب جديد آماده مي كند به عنوان مثال معلم از روش پرسش وپاسخ استفاده مي كند .

معلم : چه حروفی خوانده ایم ؟

دانش آموز : آ ا ﺑ ب  ا َ  َ ﻣ  م ﻧ ن  د   ر

معلم : چه کلماتی می توان نوشت؟

دانش آموز : مادر، آباد ،آمد و...

معلم : یکی از دانش آموزان کلمه را روی تابلو بنویسد ؟

دانش آموز : چند دانش آموز هر یک کلمه ای را می نویسند.

معلم : تشویق می کند و از جعبه جوایز جایزه دانش آموزان را می دهد.

 

 ۳دقیقه

رئوس مطالب و واژه هاي جديد: ایران ، ایرانی ، امین ، آبی ، سفید ، سر مه ای ، بیدار

 

 

معرفي درس جديد وايجاد انگيزه: تا زماني كه دانش آموز به يادگيري رغبت و علاقه ي كافي نداشته باشد اجراي مطلوب فرايند     ياد دهي و يادگيري كند و دشوار خواهد بود برای ایجاد انگیزه  و علاقه و رغبت در دانش آموزان از پازل استفاده کرد. به این منظور هم گروه بندی صورت گرفته ،هم ایجاد انگیزه کردیم.

 

 ۵دقیقه

 

شروع ، ارائه، اختتام:

 

25 دقيقه

فعالیت های معلم

فعالیت های فراگیر

1- معلم دانش آموزان را گروه بندی می کند.

2- از گروه ها خواسته می شود تا در باره ی پازل خود با هم صحبت کرده ومشورت نمایندودر باره ی تصویر خود جمله ای بیان نمایند.( نماینده گروه)

3 – استفاده از سیستم هوشمند ونمایش تصویر بزرگ کتاب (تصوبرعنوانی)

از دانش آموزان می خواهیم که تصویر بزرگ را مشاهده کرده و به زبان مادری آن را توضیح دهند.

4- نتیجه پس ما به هر زبانی صحت کنیم واز هرشهری باشیم همه با هم برادر و ایرانی هستیم

 5- از فرا گیران می خواهیم کتاب فارسی را باز کرده وتصویر بزرگ را مشاهده کرده ودر گروه مشورت نمایند ،سپس نماینده گروه برای کلاس توضیح دهد .

6 – کارت های تصاویر بین گروه ها توزیع می شود.

در این جا معلم از گروه ها می خواهد که کارت خود را بخواند ودر گروه در باره ی آن مشورت کنند

7 – معرفی نشانه ی جدید:

 ( اﻳ ) اول

( ﻳ ) وسط

( ی ) آخر

( ای ) آخر تنها

حروف ساخته شده با یو نی لیت

معرفی از طریق نمایشی به کمک فرا گیران با شعر وسرود

 

 

 

 

 

 

 

8 – گرو ه هایی که نشانه ی قرمز در اول کلمه آمدهکارت خود را بالا ببرند وبا صدای بلند بخوانند و تا کید معلم بر صدای جدید و بعد از آن کارت خود را به دانش آموزی بدهند که خود را ی اول معرفی کرد.

به همین ترتیب برای شکل های دیگر نشانه

 

 

 

9 – معلم اشاره ای به تفاوت شکل ( ی ، ای ) در کلمات می نماید ومتذکر می شود که شکل

( ی ) در پایان همه ی کلمات می آید به جز کلماتی که با نشانه ی (ﮧ،ه ) با صدای ( اِ) که بعدا می خوانیم پایان می یابند . پس شکل ( ای ) در کلمات مختوم به ( ﮧ ، ه) می آید.

10 – از فراگیران خواسته می شود که کتاب های

فارسی را باز کرد ومتن درس را به کمک هم دیگر بخوانند .آموزگار ابتدا نظارت کرده بعد باصدای بلند می خوانند وفراگیران گوش کرده وخط می برند.

11 – در پایان از دانش آموزان خواسته می شود که متن درس را با صدای بلند برای کلاس بخوانند.

12 – معلم : شعر ای ایران را با   CD

پخش می کند.     

1- فراگیران در گروه قرار می گیرند.

2 – اعضای گروه با هم صحبت کرده ونماینده گروه نتیجه را اعلام می کند.

 

 

3- دانش آموزان ترک زبان به زبان ترکی ، کرد  به زبان کردی ، شمالی به زبان شمالی و......

 

 

 

4 - فراگیران ما همه با هم ایرانی هستیم و ایران خود را دوست داریم.

5 – اعضای هرگروه در باره ی تصویر بزرگ درس مشورت و هم فکری کرده در این مرحله فرد دیگری به عنوان نماینده برای کلاس درباره ی تصویر صحبت می کند.

6 – فراگیران در گروه کارت خود را می خوانند وبعد از مشورت نماینده گروه برای کلاس درمورد تصویر توضیح می دهد . 

7 – معرفی نشانه ی جدید توسط فراگیران

دانش آموز هم زمان نشانه  (اﻳ ) اول را که در دست دارد وارد کلاس شده خود را معرفی می کند .بعد از آن دانش آموزان دیگر وارد شده وشکل های دیگر نشانه را معرفی می کنند.

( اﻳ )  اول

( ﻳ ) وسط

( ی ) آخر

( ای ) آخر تنها

ماچهار تا  ( ای  ) هستیم                کنار هم نشستیم

( ایـ  ) اول است همیشه             جایش عوض نمیشه

           ( یـ  ) وسط  مهربونه             در وسط ها می مونه

            ( ی ) آخرخوب می دونه            که در آخر می مونه

8 – فراگیران کارت خودرا ( ایران ، ایرانی )

بالا برده نشان می دهند و با صدای بلند می خوانند . نماینده گروه صدای ای را نشان داده وکارت را به دانش آموزی می دهد که ای اول دارد وخود را ای اول معرفی کرد.

به همین ترتیب گروه های دیگر

امین،سفید

ایرانی ، آبی ،

سرمه ای

9 – فراگیران به توضیحات معلم با دقت گوش می دهند.

 

10 – فراگیران در گروه به کمک هم متن درس را

 خوانده و بعد از آن با دقت به خواندن معلم گوش داده وخط می برند.

 

 

11  – دانش آموزان یکی یکی درس را با صدای بلند برای کلاس می خوانند.

 

12 -  دانش آموزان  با دقت گوش داده و با علاقه  هم خوانی می کنند.

اى ایران

زیبا ، زیبا ، زیبایى          اى ایران

میهن خوب مایى             اى ایران

هم كوه و جنگل دارى       هم صحرا

هم باغ و بستان دارى        هم دریا

من یك دنیا خاكت را         دارم دوست

خاك خوب و پاك ترا        دارم دوست

اسداللّه شعبانى

 

 

ارزشيابي تكويني : در هر مرحله از آموزش دانش آموزان مورد ارزشيابي قرار گرفته وتشويق مي شوند.

 

جمع بندي ونتيجه گيري: در پایان از دانش آموزان خواسته می شود که متن درس را با صدای بلند برای کلاس بخوانندومروری از مطالب آموخته شده.

 ۲دقیقه

۲دقیقه

 

 

۱ دقیقه

 ارزشيابي پاياني

آموزگار بين دانش آموزان کارت  های تند خوانی را بین دانش آموزان تقسيم كرده كه دانش آموزان واژه کارت را بخوانند.

بعد از اين كه دانش آموزان خواندن. آموزگار دانش آموزان را با يك جمله توصيفي ارزشيابي مي كند .

ارزشيابي تكميلي (فعليت خارج از كلاس)

1 - دانش آموز عزيز نشانه های(اﻳ ﻳ ی ای) را در تصویر زیر پیدا کرده ورنگ بزنید.(نفشه ایران)

 

2 – دانش آموز با ذوق ایرانی با هر یک از نشانه های (اﻳ  ﻳ  ی ای ) کلمه ساخته ویک جمله زیبا بنویس.

.........................................................................................................................

در پايان با  صلوات ودعا تدريس را به پايان مي رسانيم .